Elever på utplassering

Elever på utplassering

De siste to ukene har vi hatt besøk av to elever fra Polarsirkelen videregående; Heine og Theodor. De går begge andreåret på Informasjonsteknologi.

Elever på utplassering skal få et møte med arbeidslivet og få økt forståelse for hvordan det kan være å jobbe på forskjellige arbeidsplasser. Heine og Theodor har også tidligere vært på utplassering hos Rana Gruber og Nasjonalbiblioteket.

To elever som jobber med robotkonfigurering.
For å beskytte elevenes identitet, har vi brukt en KI illustrasjon fra Midjourney.
For ekstra indentitetsbeskyttelse, viser vi ikke ansiktet.

Hvordan vi jobber

I TECHLAB jobber vi med mye på samme tid. Vi er ikke en driftsorganisasjon i klassisk forstand, men heller en oppstartsbedrift hvor vi jobber med mange forskjellige ting samtidig. Vi planlegger, tester, er i møter, har workshops og markedsfører med mer - hvordan skal vi da klare å gi elevene oppfølging og oppgaver som vi tror er treffende?

Dette gir også mange muligheter for oppgaver til elevene, så sammen med lærerne diskuterte vi følgende potensielle oppgaver til våre utplasseringselever:

  • chatbot til techlab.no basert på ChatGPT

  • API fra neuronsensors til Digital Tvilling

  • Samhandlingsscenario med cobot (UR3) or AMV (MiR200).

KI er hett om dagen, og elevene bestemte seg for at chatboten var den oppgaven de ville gå i gang med.

Chatbot til TECHLAB.no

Det er flere måter dette kan gjøres på. OpenAI har god dokumentasjon og et eget opplegg for å lage assistenter basert på det som ligger her. De kom raskt i gang med å trene ChatGPT basert på innhold som allerede ligger inne på techlab.no, samt vanlige spørsmål.

Utfordringen dukket opp da vi skulle få vår chatbot, Tor, ut på techlab.no. Vår side er hostet på Squarespace, som gir begrenset mulighet til å kjøre tilpasset kode. Det var også tydelig at mye av dokumentasjonen der ute på nettet, enten på YouTube eller i bloggmedier, egentlig er reklamevindu for andre løsninger for chatboter (chatbot.com, landbot.com, wonderchat.com osv). Disse botene trenes opp med ChatGPT, men kjører på annen logikk og et eget chatbot-rammeverk på toppen.

Elev jobber med å lage chatbot.
KI illustrasjon fra Midjourney.

I prosessen fikk elevene testet ut admin-panelet i Squarespace, de fikk testet å laste opp tilpasset kode til et annet domene med FTP, og de fikk prøvd seg mye med ChatGPT og dokumentasjonen til OpenAI. De brukte mye tid på feilsøking og å lete opp informasjon på nettet, inkludert KI Discord-servere.

På dag 4 viste det seg at dette var for komplekst, og vi gikk videre til andre oppgaver. I TECHLABs øyne er dette en suksess selv om vi ikke ender opp med en chatbot på techlab.no, nettopp fordi elevene får oppleve hvordan det kan være å få en diffus oppgave i arbeidslivet, som man selv må undersøke hvordan man løser. Elevene var også innom Randaberg VGS KI-øvelser, et veldig godt dokumentert opplegg, men som i dette tilfellet ble litt utenfor scope for elevene.

Test av cobot

De gikk videre til robotarmen UR3 - en cobot levert av Universal Robotics. Denne robotarmen er brukervennlig med svært god dokumentasjon på nettet, så etter 20 minutters opplæring var de i gang med å programmere, løse oppgaver og teste ut hvordan de kan ta den i bruk. Oppgaven ble å lære den til å tegne en firkant, deretter å stable 4 3d-printede bokser oppå hverandre i en evig loop (det vil si helt til det blir skjevheter store nok til at boksene faller).

Utover i den andre uken gikk de videre til å se på den siste oppgaven, nemlig å knytte sammen temperaturdata fra Neuronsensors til Digital Tvilling. Plattformen til Neuronsensors støtter integrasjon med flere typer API, blant annet REST API og Azure IoT, men å sette opp en integrasjon via disse ble for stor oppgave, spesielt med kun to dager igjen av utplasseringsløpet. Uansett er det nyttig for både elevene og TECHLAB å se på hvordan slik data kan integreres fra sensorer direkte i Digital Tvilling.

Teknologi

Elevene har sett eller vært innom følgende teknologi i løpet av disse to ukene:

- KI, ChatGPT, 3D-printing, 3D-design, robotprogrammering, digital tvilling, FTP, Squarespace med tilpasset kode, VR og AR.

Refleksjoner ved endt utplassering

Den siste dagen satt vi oss ned for å høre hvordan oppholdet hadde vørt

Hva slags lærebedrift tror dere dere vil ende opp i?

Jeg tror jeg kommer til å jobbe med noe som hjelper samfunnet, feks en robot eller noe sånt som bidrar til et bedre samfunn. Med koding og programmering.

Størstedelen av klassen vil være utviklere, så her tror jeg det er tøff konkurranse. Så jeg ser for meg at jeg havner på drift et sted.

Med alt som skjer med KI tror jeg arbeidsmarkedet vil endre seg for utviklere, siden KI er så effektivt. Kanskje jobben blir å se over kode generert av KI og gjøre det beste ut av det?

Hva ønsker dere av lærebedriftene?

Jeg ønsker å bekrefte at informasjonsteknologi er noe for meg. Uansett får jeg en utdanning, og det er jo mulighet til å endre senere.

Jeg ønsker å lære meg det de driver med. Ønsker at jeg er god nok, at jeg kan gjøre det de driver med.

Hva tror dere skjer ila de to årene dere er i lærebedrifter?

Jeg ser læretiden mer som en opplevelse enn en jobb. En mulighet til å lære seg hvordan arbeidsmarkedet er.

Hvordan har det vært å være på utplassering her på TECHLAB?

De første dagene satt jeg og så på fordi jeg ikke viste helt hva jeg skulle gjøre. Det var liksom vanskelig å komme i gang for min del, sier Theodor. Men etterhvert kom vi i gang med testing av chatbotter. Jeg drev med litt blokkprogrammering de første dagene som gjorde at jeg fikk roboten i gang med å gi noen svar.

Jeg synes det har vært litt vanskelig fordi dere er opptatte og ikke dybdeeksperter på de feltene vi har jobbet med her. At dere ikke hadde løsningen på det vi holdt på med. På andre plasser gir de oss oppgaver de selv er drevne i.

Jeg synes det var demotiverende å ikke få til chatbotten til techlab.no.

Hva slags kunnskap eller lærdom tar dere med dere fra oppholdet her?

Det har vært nyttig å ha sett squarespace. Fint å se at det også er andre som jobber og sliter med samme chatbot implementering som vi gjorde. Vi har feilsøkt masse og lært mye om det.

Med web har vi lært også det med ftp, at det går an å bruke FileZilla for å laste opp filer til et webdomene. Vi har vært innom dns.

Roboten, UR3, var enkel og lett å lære seg. Det var enkelt.

Det har vært moro å hatt Heine og Theodor på besøk, og vi gleder oss til å følge med på hva de gjør videre.

Forrige
Forrige

Human Anatomy VR

Neste
Neste

Workshop med Fagnettverk for Informasjonsteknologi og medieproduksjon!