Human Anatomy VR

vr

Dette innholdet er produsert som en gjesteforelesning for Nord Universitet, fag E-helse, datert 5 mars.

Intro

I TECHLAB undersøker og tester vi forskjellige løsninger og apper. Dette gjør vi for at vi skal kunne hjelpe våre kunder og partnere å navigere leverandørmarkedet.

Det er haugevis av muligheter med disse brillene, og mange forskjellige apper fra forskjellige leverandører.

Innenfor helsefag finnes det også svært mange spennende apper, flere av disse har vi testet og er i dialog med Nord Universitet om hvordan man bør gå frem for få implementert.

Fordelen med e-helse er at det er flere aktører, også norske fra miljøene på innlandet og NTNU som leverer solide løsninger som er spesialtilpasset helsefag.

Human Anatomy VR

I dag skal vi snakke om en av disse løsningen, Human Anatomy VR. Vi mener denne egner seg svært godt for opplæring i et fag som er vanskelig for mange og har høy stryk-prosent på norske universiteter.

Det er også mulig å bestemme, via settings, om man skal ha universitet eller videregående-nivå på det medisinske innholdet. Applikasjonen støtter flere språk, men ikke norsk. Vi har testet den på engelsk.

Human Anatomy VR er ikke utviklet av en norsk leverandør, men selskapet Virtual Medicine fra Slovakia.

www.medicinevirtual.com

Anatomiske strukturer

Human Anatomy har over 13.000 anatomiske strukturer man kan se i naturtro størrelse. Man kan plukke ut kroppsdeler og inspisere de.

Applikasjonen er lagt opp til at den støtter et bredt spekter av forskjellige anatomiske strukturer.

Via brukergrensesnittet kan man slå av lag for lag, og på den måten gå dypere og dypere inn i menneskekroppen. Den har modeller for både kvinner og menn.

Det er også noen spesial-elementer som kalles mikroanatomı, hvor områder av spesiell interesse er dratt ut og det er laget egne modeller på disse. Eksempelsvis bronkiene og hjertet med mye mer.

Tverrsnitt - CUT

Cut er en fin funksjon som lar deg lage tverrsnitt av modellen du har foran deg. Dette er nyttig for å se på innsiden av den menneskelige anatomien. Man forstår med det hvordan ting henger samen.

DICOM

Human Anatomy VR har også en innebygget DICOM viewer. Det er mulig å hente inn egne .dcm filer, men da må headsettet kobles opp mot en pc for å rett og slett ha nok datakraft til å gjøre visualiseringen.

Man kan uansett fint kjøre undervisning eller læring med den store mengden .dcm filer appen kommer med.

I mitt forsøk med å hente opp filene som kommer med appen, merket jeg raskt at Quest 3 slet med å vise dette samtidig som jeg gjorde videopptak. Ergo er det tydelig av DICOM viewer tyner datakraften til Quest 3.

KADAVER

Det er også store mengder med kadaverbilder appen kommer med. Dette kan være nyttig, spesielt for de som går sykepleier og ikke har tilgang på kadaver under utdanning.

Kadaverbildene kan søkes opp, enten via kadaver-menyen eller når man inspiserer en kroppsdel. Disse vises faktisk i 3d for brukeren av VR- headsettet.

Det er samtidig nyttig informasjon man finner under ‘more info’ som følger hvert kadaver-bilde.

Multiuser

Applikasjonen støtter også faktisk at det er flere brukere inne i appen samtidig. Dette kan være svært nyttig hvis man er en gruppe fordelt på flere geografiske lokasjoner som skal jobbe med et felles prosjekt eller lignende.

Mobil app

Hvis du ikke har et VR headsett - no problem! Du kan sjekke ut Human Anatomy på telefonen. Så langt jeg kan se så er det meste av funksjonaliteten fra VR versjonen her, klart til å brukes på mobilen.


Pris

Pris for individ er 199$ per år. Ca 2000 NOK.

Pris for Institusjoner er 499$ per år. Ca 5000 NOK.

Prisen er oppgitt i dollar og kan endres.

Det jeg oppfatter er at dette nok er i et prissegment som er for dyrt for individ, med mindre man er spesielt interessert i Anatomi.

Eller; man er en institusjon som kjøper lisensen til sine studenter.

Mobil-versjonen kostet 39kr for en måned som jeg testet ut i forbindelse med denne gjesteforelesningen.

Kilder:

History of VR – Timeline of Events and Tech Development – VirtualSpeech

The Effectiveness of Virtual Reality Soft Skills Training in the Enterprise A Study








Forrige
Forrige

Studentkveld hos TECHLAB

Neste
Neste

Elever på utplassering