Hvordan treffer teknologi og digitalisering læreplanen?

I dag hadde vi gleden av å ta imot over 20 lærere fra Bodin Videregående i Bodø. Disse lærerne kom fra flere fagområder, blant annet studiespesialiserende, elektro og datateknologi, informasjonsteknologi, medieproduksjon, samt teknologi- og industrifag.

Fullt oppmøte på workshop.

📷 Fotokreditt, Benjamin Bøen, MIP

Formål med dagen

Målet med dagen var flerfoldig:

  • Kompetanseheving: TECHLAB ønsker å forstå lærerne og få innsikt i hvordan de jobber med teknologi og digitalisering.

  • Kompetansedeling: For å treffe målene i læreplanene må lærerne forstå hva TECHLAB kan tilby.

Læreplanens utfordringer

Læreplanene på videregående er åpne og inneholder mange forskjellige elementer. Det er opp til skolene selv å bestemme hvordan de skal møte de forskjellige punktene i læreplanene. Vår ambisjon var å koble læreplanene til de digitale verktøyene vi har kompetanse på.

Vi ønsker også å forstå læreplanene innenfor spesifikke fag bedre. Forskjellige fag har forskjellige behov og krever tilpassede løsninger. Lærernes kompetanse er essensiell her.

Interessert forsamling.
📷 Fotokreditt Benjamin Bøen, MIP

Digital kompetanse til hele fylket

Hvis elektrofag på Bodin finner en god løsning på en utfordring i læreplanen, vil det være sannsynlig at elektrofaget i Sandnessjøen også kan dra nytte av samme løsning. Hvordan deles denne kompetansen i dag? Kan TECHLAB bidra til å spre kunnskapen og suksessen fra prosjekter fra skole til skole?

Workshopens rolle

Workshopen i dag fungerte også som en forventningsavklaring, hvor deltakerne fikk et innblikk i de forskjellige løsningene vi har kompetanse på. Det egentlige målet er å iterere videre på dette formatet og spisse innholdet mot forskjellige fag, noe som igjen vil avdekke løsninger som kan nyttes på alle videregående skoler i hele Nordland fylke.

Det kom flere konkrete eksempler på hva vi kan gjøre videre for å utvikle forskjellige konsepter.

Eksempel på bruk

En mulighet er HMS-trening med bruk av spillteknologi. Følgende er kjerneelementer læreplanen for elektro og datateknologi:

  • Kjerneelementet omhandler trygge arbeidsrutiner for å unngå farlige situasjoner.

  • Kjerneelementet om kommunikasjons-, el- og maskinsikkerhet handler om å anvende regelverk for å unngå skader på liv, helse og materiell.

Kan spillteknologi hjelpe med dette?

Ja, det mener jeg absolutt. Det finnes nasjonale leverandører av lærespill som er rettet mot HMS-opplæring som treffer læreplanen i elektro og datateknologi spot on. Løsningen er laget for offshore-bransjen, men kan også brukes i videregående opplæring.

Language possibilities?

Løsningene vi demonstrerer er ofte på engelsk. Er dette en mulighet i stedet for en begrensning? Kan vi se på et tverrfaglig opplegg med for eksempel engelsk og naturfag?

Studiespesialisering og realfag

Realfagene er kjempeviktige – kan man bruke simuleringsteknologi for å trene og se hvordan fysikk påvirker verden rundt oss? Eller kan vi regne på bruddpunkter på materialer vi 3D-printer?

Helsefag - Human Anatomy VR demo
📷 Fotokreditt, Benjamin Bøen, MIP

Oppsummering

Hvordan digitalisering og teknologi treffer læreplanen er ikke et lett spørsmål å svare på, men dager som i dag bringer oss og lærerne nærmere et svar. Vi takker for samarbeidet og ser frem til å jobbe videre med Bodin og de aksjonspunktene vi har fra i dag.

Forrige
Forrige

Kulturbygging med vafler

Neste
Neste

SSJVGS, part deux