KI til visuell produksjon
Oppgaven
Etter oppgaven skal dere kunne:
Planlegge en enkel videoproduksjon ved hjelp av KI (idé, manus, storyboard/shot-list).
Produsere en video på minst 30 sekunder med minst 8 ulike klipp, der ca. halvparten er KI-generert og resten egne opptak/bilder.
Kombinere tekst, bilde og video på en måte som støtter budskapet dere vil formidle.
Forklare for klassen hvordan dere har brukt KI i prosessen, og reflektere kort rundt etikk, opphavsrett og kildebruk.
IT (VG1 informasjonsteknologi og medieproduksjon)
Etter oppgaven skal dere kunne:
Installere og sette opp en lokal språkmodell (f.eks. via LM Studio eller Ollama) på skole-PC.
Finne og laste ned passende modeller fra Hugging Face og koble dem inn i verktøyet dere bruker.
Bruke den lokale modellen til å hjelpe med idéutvikling, manus, storyboard og forslag til visuelle løsninger for mediegruppene.
Registrere et domene, peke DNS til webhotell/løsning og publisere en enkel nettside som dokumenterer prosjektet.
Beskrive kort hvorfor det kan være lurt å kjøre KI lokalt (ytelse, personvern, kostnad).
Verktøy / Materialer
Dere vil bruke dette i gjennomføringen
LLM kjørende lokalt på laptopper
browser til domene
text editor til å lage nettside
LM studio eller Olama
-
Opplegget treffer kompetansemålene om å utvikle idé, manus og visuell fortelling, og å bruke komposisjon, bildeutsnitt og dramaturgi i egen produksjon.
Elevene bruker relevant teknologi som kamera, redigering og KI-verktøy, og forstår hvordan teknologi påvirker uttrykk og arbeidsflyt. De gjør etiske vurderinger rundt KI, opphavsrett og kildebruk, og dokumenterer prosessen og presenterer eget arbeid.
IT-elevene treffer også målene om å konfigurere tekniske verktøy, forstå systemer som lokal KI og modeller, og publisere digitalt innhold gjennom domene, DNS og nettside.
Elvene lærer
12 klassetimer, uke 47 og 48 - Hadsel VGS VG1 IT og Medieproduksjon
Elevene lærer å planlegge og produsere en video ved å kombinere egne opptak med KI-generert innhold. De lærer idéutvikling, manus, shot-list, klipp og enkel visuell historiefortelling. De lærer også etikk rundt KI-bruk.
IT-elevene lærer å sette opp lokal KI, bruke modeller fra Hugging Face, støtte medieelever med tekst og idéer, registrere domene og publisere en enkel nettside med domene og DNS.
Begge grupper lærer tverrfaglig samarbeid og praktisk bruk av moderne verktøy.
Læringsmål detaljert
Opplegget treffer læreplanen fordi medieelevene planlegger og produserer en komplett visuell fortelling ved å bruke både egne opptak og KI-generert innhold. De jobber med idé, manus, dramaturgi, komposisjon og klipp, og bruker teknologi på en praktisk måte som støtter budskapet. At de må forklare valg, vise videoen og reflektere over etikk treffer målene om kildebruk, opphavsrett og digital dømmekraft.
IT-elevene jobber med konfigurering av lokal KI, modellvalg, systemforståelse, domene/DNS og publisering av en nettside. Dette treffer målene knyttet til teknologi, verktøybruk og dokumentasjon. Samarbeidet mellom IT og medie skaper en tverrfaglig arbeidsflyt der begge grupper må kommunisere behov, løse problemer sammen og bruke teknologi på en bevisst og relevant måte.
Medie Oppgavebeskrivelse
Steg 1 - Planlegging
Bruk egne ideer kombinert med KI. Bruk gjerne IT elevenes lokale KI til å planlegge en video.
Dere trenger:
Beskrivelse / manus
Moodboard
Storyboard
Shotlist
Alt dere lager skal lagres slik at dette kan publiseres på siden dere registrerer.
Steg 1 - Gjennomføring
IT Oppgavebeskrivelse
Steg 1 — Installer lokal KI
Installer en lokal KI med valgfri program LM Studio / Olama.
Gå til hugging face og idetifiser en modell som dere kan teste. Lang download tid.
Steg 2 — Skaff Domene
Finne et domenenavn og sett opp dette korrekt med dns og webhosting.
Start programmering slik at du kan motta filene som medielevene produserer.