Praksis hos TECHLAB
De siste to ukene har TECHLAB hatt besøk av to drivjern av noen andreklassinger fra Informasjonsteknologi på Polarsirkelen, Mikael og Stanislav.
I år, som i fjor, tar vi inn et par elever for å bli kjent med, forstå kunnskapsnivået og få løst noen oppgaver som vi ellers ikke får sett på.
Alle jobber forskjellig, og det er veldig kjedelig å sitte og se over skulderen min mens jeg driver egen kompetanseheving, booker møter og prater i telefonen, så min utfordring var å finne gode oppgaver disse elevene kunne få.
Det skulle vise seg at disse to ungdommene var svært effektive og dyktige til å løse de fleste utfordringer jeg kastet på dem.
KI kursopplegg
Den første oppgaven de fikk, var å hjelpe meg med å lage underlag til et kurs jeg skal holde for VG2 IT og VG1 Medieproduksjon. For VG1 handler det om hvordan man kan kombinere generativ KI med egne bilder og video. For VG2 ser vi på en enkel introduksjon til vision-modeller som detekterer objekter i en live kamerafeed.
Mikael og Stanislav løste oppgaven godt og ga meg et solid grunnlag å bygge videre på.
Lokal språkmodell med LM Studio
Til kurset er det viktig at IT-elevene i begge klassetrinn forstår forskjellen mellom en lokalt kjørende språkmodell og en online tjeneste. Dette er grunnleggende kunnskap når man skal forstå syntetisk innhold og hvordan modellene trenes.
Derfor ønsket jeg at elevene selv skulle navigere huggingface.co og installere en lokal språkmodell som kjører på deres egne laptopper. Slik får de innsikt i maskinvarekravene og en konkret forståelse av hvordan syntetisk data produseres.
Veldig mange modeller til forskjellig behov som kan lastes ned og kjøres lokalt fra Huggingface.
Screenshot TECHLAB
Oppsett av Ubiquiti nettverk
På grunn av ulik bruk i TECHLABs lokaler trengte vi å oppgradere nettet. Vi skulle sette opp en Ubiquiti Cloud Gateway, en PoE-switch og to aksesspunkter.
Dette passet godt som oppgave for to IT-interesserte elever fra Polarsirkelen. De tok jobben raskt, og de hadde faktisk jobbet med Ubiquiti-oppsett på skolen tidligere.
Etter litt feilsøking mot internettleverandøren og avklaringer rundt IP-adresser til WAN, fikk de alt på plass. Det nye nettet var oppe og kjørte på kort tid.
Generativ KI video-oversikt
Markedet er i dag fullt av tjenester som tilbyr generativ KI. Er man nysgjerrig, møter man også et hav av innhold, kurs og aktører som forsøker å selge kompetanse.
Det finnes mange AI-tjenester for å generere video, og mye materiale som forklarer hvordan verktøyene brukes. Den beste læringen skjer likevel når man sammenlikner tjenestene direkte og ser hvordan de faktisk oppfører seg.
Å navigere dette landskapet, som i stor grad består av selskaper som ønsker å få deg inn på et abonnement, er krevende. Heldigvis fikk jeg god hjelp av utplasseringselevene til å teste og vurdere de viktigste tjenestene.
Vi testet blant annet:
- Midjourney og deres stillbilde–til–kort-video-funksjon
- Artlist.io med tilgang til Sora, Sora 2, Veo 3 og Kling-modellene
- Google Flow med tilgang til Veo 3 og Google AI Studio
- Google Nano Banana for stillbilder og bildekombinasjon
- Grok
Veo 3.1 KI generert CCTV video (med lyd) av en creepy fyr som står å venter ved ei bensinpumpe, back in 86.
Hva er en god KI-video?
Det ble raskt tydelig at gode KI-videoer er krevende å lage.
Dette er en ferdighet som må trenes. Derfor er det ofte markedsføringsmiljøer som lykkes best, fordi de bygger opp kompetansen systematisk og vet hvordan teknologien skal brukes.
Samtidig må vi erkjenne at dette både kan fjerne jobber og skape nye muligheter.
Min viktigste observasjon er at selv når Google produserer en vellykket KI-generert reklame, bruker de erfarne fagfolk. KI gir rask iterasjon, men en produksjon må fortsatt være nøye planlagt og gjennomtenkt.
Googles første AI genererete reklamefilm med Veo 3.
Jeg tror det er et stort mulighetsrom med generativ KI, men man må bruke det som et verktøy og gjerne KI video med egen video. Dette ønsker jeg å utforske med elevene på VG1 IT og Medieproduksjon.
Hvis man feks inkorporerer KI generert video i sin egen video er det lettere å selge ideen. Kredit TECHLAB.
ChatGPT: Slå på lyset
ChatGPT kan med interaksjoner gjøre mye mer enn å bare være en chat-klient. Via Custom GPTs kan man lage interaksjoner med verden rundt seg, som for eksempel å slå på lyset.
Dette er rett frem siden et smartlys allerede er eksponert på nettet via Google Home, Apple HomeKit, SmartThings eller lignende. Det eneste man da må få til, er å få den Custom GPT-en til å trigge nettopp dette web-kallet.
Dette ønsket vi at elevene skulle teste, så vi kjøpte inn et Google Home-kompatibelt smartlys. Hele smartstyringssystemet er et sammensurium av protokoller og leverandører, derav Matter-plattformen, men vi klarte ikke å få til dette med vår nyinnkjøpte Deltaco smartkontakt.
Videre så vi på om og hvordan man kunne bruke ChatGPT til å være en chatbot på techlab.no, men i undersøkelser rundt dette ble det tidlig klart at den reelle måten å gjøre dette på er å kjøpe eller leie en chatbot-tjeneste fra en av de som tilbyr dette. Altså hyllevare tilpasset dette spesifikke behovet.
Beat Saber i verdensklasse
Elevene måtte også få seg pauser, og disse ble blant annet brukt til å koble opp Quest 2 med AirLink og Link over USB-C.
Dette måtte til for at de skulle kunne spille en modda versjon av Beat Saber, som det viser seg at Miakel gjør sinnsykt bra.
"Nå er det en top 200 highscore i verden på headsettet ditt" kunne han fortelle meg den ene dagen.
En ganske stor kontrast til de trøtte småbarnsforeldrene jeg vanglivs spiller Beat Saber med. Begge elevene er godt kjent med VR og har sett på Unity-utvikling direkte mot VR-løsninger.
Oppsummering
I år som i fjor er TECHLAB veldig takknemlig for elevenes opphold. Jeg tror det er viktig å blande ungdommens selvsikkerhet med voksnes erfaring, og at det i generasjonsmøtet oppstår verdifull læring - for begge parter.
Nettopp derfor ønsker TECHLAB utplasseringselever velkommen inn til oss. Vi tror at begge parter kan lære noe og ta steg ved et samarbeid.
Jeg synes det var veldig bra å ha Mikael og Stanislav her hos TECHLAB. Takk for laget!